Design Sprint 101 - Byg Og Test

Denne artikel er den sidste i en serie på 5 artikler, der alle handler om de essentielle dele af processen Design Sprint. Du finder links til de andre artikler i bunden.

Rune Bjerregaard

rbb@syndicate.dk

June 30, 2020

Sidste skud i serien om Design Sprints. Se links til alle de fire foregående afsnit nederst i blogpostet. I dette indlæg dykker jeg ned i selve det at få bygget en prototype og få den testet af rigtige brugere.

Building day

Denne dag er på mange måder den nemmeste dag for dig som facilitator, da det i virkeligheden blot handler om at få arbejdshandskerne på og konstruere en prototype og interviewguide. Husk dog på som facilitator at kalde folk sammen til korte opdateringer på, hvor langt I er, og eventuelt diriger jeres fokus i en anden retning.

Prototyping

Der er mange måder at bygge en prototype på og lige så mange holdninger til hvilken, der er den bedste. Det er i alle tilfælde vigtigt, at man stiler efter netop det sweet-spot, hvor kvaliteten af prototypen er god nok, men at teamet samtidig ikke bruger alt for lang tid på det. Også kendt som Goldilocks quality. I bygger en facade, ikke et færdigt produkt, og en prototype der har taget en dag at bygge er nemmere at smide væk end noget I har nurset om i dage- eller ugevis.

Interview Guide

Gør dig umage og tag dig tid til at skrive en god interviewguide. Start med strukturen (small talk, build rapport, forklar setup, forklar produktet/firmaet). Fortæl interviewdeltageren, at hun ikke kan fejle - kun produktet kan fejle, giv åbne opgaver - men lad dem ikke hænge til tørre.

Interview guide på tre stykker papir.
Hav styr på strukturen af dit interview.

Øv dig
- kør det igennem med en makker, dernæst foran resten af teamet sammen med prototypen, og til sidst piner du en ven eller din bedre halvdel med et par prøveinterviews.

Interviews/Test

Det er nu alt jeres hårde arbejde skal give frugt - den skinbarlige sandhed om alle jeres idéer og hypoteser kommer frem.

Omgivelser og Teknik

Telefon med fejl på.
Hvad skete der?

Det vigtigste, der er at sige om det tekniske setup, er: Afprøv det i god tid inden testen! Ligemeget om det er webcams, mobile devices, wifi, hdmi-kabler, skærme, mikrofoner eller teaterkikkerter. Der kan altid forekomme fejl - noget er ikke som i går, og I vil utvivlsomt støde på problemer. Så sørg for en generalprøve samme dag, inden de rigtige interviewpersoner ankommer.

Der findes ikke én rigtig formel til opsætning af interviewsituationen, men sørg endelig for, at der er rigeligt plads hos observanterne. Der skal være plads til at kunne gå omkring og fylde væggene med læring - for I bliver helt sikkert væltet omkuld fra det første spørgsmål er stillet. Netop på grund af den store mængde feedback, bør I strukturere det fra start, lede efter tendenser og mønstre undervejs, og udnytte tiden imellem interviews. Indlæg pauser til dette, så den der foretager interviews, også kan puste ud imens.

Interviewpersoner

Når jeres frivillige interviewpersoner ankommer, er det en god idé at have nogen til at tage imod dem og holde dem hen, til I er klar til at starte interviewet. Led dem til interviewstedet, helst uden at de skal vælte ind over hele teamet, der sikkert er i et vældigt snakkesaligt humør. Giv dem tilpas opmærksomhed og kærlighed, så de føler sig trygge nok til at hælde deres tanker og observationer ud til jer.

Der findes masser af godt materiale om disciplinen brugerinterviews, fx i The Art of the User Interview af Springboard.

Læring + Next Steps

Når det sidste interview er overstået, er I med garanti trætte, måske også lettede og glade, eller måske snarere bekymrede og let nedtrykte. I er fulde af tanker om, hvad det næste skridt i jeres rejse skal være, og I skylder jer selv at få dette nedfældet med det samme. Det vil sikkert tage 30-60 minutter at sætte et par streger under de vigtigste læringspunkter og liste de næste skridt. Planlæg efter det, så dit team ikke tror, de skal hjem og holde tidlig weekend. Det er godt givet ud, da der ellers vil være risiko for, at I mister momentum og indblik.

Hvis du har brug for at dedikere dig selv 100% til at deltage aktivt i et Design Sprint, og derfor har brug for en til at styre jer sikkert igennem det hele, så kan vi i Syndicate hjælpe dig.

God fornøjelse!

Denne artikel er den sidste i en serie på 5 om processen Design Sprint.
Læs de andre artikler her:

1: Design Sprint 101 — En Innovationskanon
2: Design Sprint 101- Sådan kommer du i gang
3: Design Sprint 101- Lær og forstå
4: Design Sprint 101- Fra Idé til Handling
5: Design Sprint 101 - Byg og test (denne artikel)

Om forfatteren
Rune Brahe Bjerregaard er konsulent hos Syndicate, hvor han blandt andet underviser i produktudvikling og produktledelse.