Read this blog post in English
Flere og flere virksomheder begynder at implementere OKR, og nysgerrigheden omkring OKR vokser i takt med udbredelsen.
SÄ er OKR det nye sort, og hvad er det overhovedet? Og hvornÄr og i hvilken kontekst giver det mening?
Her en indfĂžring i OKR, og hvorfor det giver mening at overveje for dig â uanset om du sidder som virksomhedsejer, medarbejder i projektarbejde eller i andre roller inden for produkt- og teknologi-udvikling.
Det svarer jeg pÄ i resten af denne artikel, men hvis du Þnsker en hurtig indflyvning til emnet, sÄ begynd med at se denne lille explainer-video, der kort forklarer, hvad OKR er, og hvad du kan bruge det til:
OKR er en metode til at sĂŠtte mĂ„l â nothing more, nothing less⊠-Og sĂ„ alligevel đ
OKR stÄr for Objectives and Key Results, som pÄ jÊvnt jysk kan oversÊttes til MÄl og Resultater.
âObjectiveâ er det mĂ„l, man strĂŠber efter at nĂ„, og âKey Resultsâ er de konkrete resultater og i nogle tilfĂŠlde mĂ„lepunkter, man vil opnĂ„. AltsĂ„ en konkretisering af ens mĂ„l.
Et eksempel (og nu, kĂŠre lĂŠser, bliver du lige inviteret ind i mine unge Ă„r):
I mine unge dage valgte jeg at tage en gymnasial uddannelse. Da jeg startede pÄ gymnasiet havde jeg et mÄl om at bestÄ min uddannelse. Dette var altsÄ mit mÄl (Objective).
Samtidig var jeg ret bevidst om, at jeg ogsÄ var nÞdt til at bestÄ med nogenlunde gode karakterer. Jeg vidste ikke hvad jeg ville efter gymnasiet, men havde luret, at hvis jeg havde et karaktergennemsnit pÄ ca. 9 (gammel mand, gammel skala), sÄ ville det vÊre adgangsbillet til stort set alle de uddannelser, jeg kunne forestille mig at lÊse, hvis jeg Þnskede at gÄ den bogtunge uni-vej. SÄ at bestÄ med et karaktergennemsnit pÄ 9 holdte fremtidens dÞre Äbne.
Et âKey Resultâ blev derfor at afslutte med et karaktergennemsnit pĂ„ 9.
Samtidig var jeg meget optaget af at windsurfe og levede nĂŠrmest pĂ„ stranden, studerede vejrudsigten oftere end noget andet, og windsurfede ved enhver lejlighed, vejrguderne tillod, og jeg deltog i konkurrencer i weekenderne landet over. Jeg Ăžnskede derfor, at jeg under min gymnasietid samtidig havde tid til at dyrke min interesse for windsurfing, sĂ„ alt ikke âgik op i skole og lektierâ. Derfor blev dette et andet âKey Resultatâ: At kunne dyrke min interesse for windsurfing, samtidig med, at jeg passede skolen.
â
Begge resultater udtrykte, hvad jeg betragtede som âmin successâ i at nĂ„ mit mĂ„l med at âbestĂ„ gymnasietâ. For lige at opsummere: Mit mĂ„l (Objective) var at bestĂ„ gymnasiet, og de to resultater (Key Results), var 1) opnĂ„ et karaktergennemsnit pĂ„ 9 og 2) have tid til at dyrke min interesse for windsurfing.
Naturligvis vidste jeg dengang intet om OKR, og det er ogsÄ irrelevant. Pointen er, at vi alle - bÄde du og jeg - har vÊret vant til at arbejde med mÄlsÊtning og sÊtte mÄl for os selv gennem det meste af livet i alle mulige situationer bÄde indenfor vores privatliv og arbejdsliv (og ja, jeg ved at vi kun har ét liv, men det er til en anden artikel;)
SÄ, OKR er intet andet end en metode eller ramme til at sÊtte mÄl.
En af de vigtigste hensigter med OKR er i min optik, at det bliver et samtalevĂŠrktĂžj, der kan fĂ„ snakken i gang omkring, hvad vi vil opnĂ„. Det kan mĂ„ske lyde lidt hippi-ish, at tale om et âsamtalevĂŠrktĂžjâ i (sĂ„ seriĂžse) sammenhĂŠnge som virksomhedsledelse og virksomhedens mĂ„lsĂŠtning, der normalt er helliget boardroom og M/K i skarpt, nystrĂžget tĂžj.
Ikke desto mindre: Det helt centrale er, at det OKR er et glimrende samtalevĂŠrktĂžj.
Problemet er, at vi i vores mĂ„lsĂŠtninger ofte fĂ„r skabt sprog og nogle begreber, der bliver uklare for dem, der skal handle pĂ„ dem.Og ofte ogsĂ„ for dem, der skaber dem. Vi kommer uforvarent til at kaste om os med âboard room bullshitâ om, at vi skal skabe âdelightful customer experienceâ, âcustomer centric solutionsâ, âincrease revenue shareâ, og alt muligt andet, som giver anledning til fortolkninger og âoversĂŠttelserâ i alle mulige retninger, og som derfor fortolkes forskelligt afhĂŠngigt af, hvem det lander hos.
Lad os tage et eksempel. En virksomhed har en app, som en del af deres vĂŠrditilbud. Marketing er gode til at drive trafik til appâen, men virksomheden fĂ„r ikke den forretning ud af appâen, den havde forestillet sig. Det viser sig, at brugerne ikke bliver âaktiveretâ i appâen. De lander i appâen, men de kommer ikke i gang. Funktionaliteten og magien i appâen er afhĂŠngig af, at man integrerer sin kalender, sĂ„ det krĂŠver, at man afgiver noget information (leger vi for eksemplets skyld..).
Derfor beslutter virksomheden, at det er vigtigt at fokusere pĂ„ at fĂ„ lavet en bedre onboarding oplevelse til appâen. Og typisk er ledelsen hitte-pĂ„-som, og har allerede lĂžsningen pĂ„ problemet (kender du det?..;)
Ledelsen beslutterâ at:
â
JĂŠs, fine forslag⊠Det er, hvad vi kalder âopportunitiesâ og de hĂžrer til pĂ„ en âOpportunity backlogâ. Mere om det senere! (afsnit: OKR, team og opportunity backlog)
Hvis vi blot laver en indsats, der hedder âimprove app onboarding experienceâ, sĂ„ er der mulighed for, at det bliver tolket i mange forskellige retninger â specielt hvis flere teams skal arbejde pĂ„ samme mĂ„lsĂŠtning.
MÄske betyder det, at vi skal bygge en bestemt dims - fx Goggle-login, mÄske at kunderne skal mÞdes af div. oplevelsesforbedrende tiltag som flotte billeder, guided tours osv. Hvem gÞr hvad, og hvad skal vi egentlig bygge, gÞre og opnÄ?
Jamen, det bestemmer ledelsen da! -Tja, mÄske - hvis de gÞr, er der ingen grund til at lave OKRs, men mere om det senere. Leg lige med lidt endnu.
Vi er nÞdt til at gÞre det mere konkret, hvornÄr teamet og virksomheden egentlig er en succes i forhold til indsatsen og mÄlsÊtningen. Det er her, at Key Results er metoden til at artikulere og afstemme ambitionsniveau.
SĂ„, âImprove app onboarding experienceâ kan tolkes i mange retninger. Hvis vi bruger Key Results til at specificere success for denne indsats, kunne Ă©t key result vĂŠre, at vi vil gĂ„ fra 10 % til 70 % af kunderne, som fĂ„r integreret deres kalender i appâen (som var en trĂŠdesten for at give kunderne den fornĂždne funktionalitet og âproduktmagiâ). Et alternativ kunne vĂŠre, at resultatet, man vil opnĂ„, er at X % af kunderne nĂ„r et vist âaktiveringspunktâ i appâen â fx vises noget, man ved de synes er smart (men som kunderne i dag ikke nĂ„r til, fordi de falder fra, fĂžr de nĂ„r dette punkt).
Et andet mĂ„l kan vĂŠre at sikre, at kunderne oplever onboardingen som âbehageligâ, da det at skulle afgive informationer, integrere med sin kalender m.m., mĂ„ske i dag opfattes som en lidt pinefuld affĂŠre.
Resultaterne er med til at konkretisere, hvornĂ„r vi er en succes med indsatsen âImprove app onboarding experienceâ.
Objective og Key Results kan opstilles som nedenfor:
Som det fremgĂ„r af eksemplet krĂŠver âde godeâ Key Results, at du har en god indsigt i performance for dit produkt. Hvis du ikke allerede har det, mĂ„ du grave lidt, sĂ„ du fĂ„r det, og dermed bliver i stand til at sĂŠtte konkrete, mĂ„lbare mĂ„l.
Hvis du ikke kan fremskaffe konkrete data, mĂ„ du sĂŠtte sĂ„ mĂ„lbare resultater, som konteksten tillader. I eksemplet ovenfor, kan man erstatte KR2 âIncrease customer satisfactionâŠâ med en kvalitativ mĂ„ling ved at interviewe et antal nyoprettede brugere, eller hvad der nu er muligt.
Pointen er, at vi gennem Key Results kan artikulere, hvad vi egentlig sigter mod, hvad det konkrete ambitionsniveau er, og derfor opnÄ enighed om det i teamet, med stakeholders osv.
Vi kan have diskussionen om âhvor langtâ man forventer at kunne nĂ„ i forhold til indfrielsen af de konkrete mĂ„l - og afstemme forventningerne mellem ledelse og team. Er det eksempelvis overambitiĂžst at nĂ„ 70 %? Hvad kan vi forestille os, der skal til for at nĂ„ det? Sad teamet med en forventning om at nĂ„ 20 %, mens ledelsen forventer 80 % for at drive en rentabel forretning og nĂ„ budgetterne? I sĂ„ fald er det givtig at afstemme dette, sĂ„ledes at vi ikke âspilderâ udviklingskraft pĂ„ at nĂ„ eks. 20 %, hvis det ikke vil give den fornĂždne forretningsmĂŠssige effekt. Eller omvendt - hvis Ă©t team ikke mener at kunne levere mere end 20% lĂžft pĂ„ det givne Key Result, mĂ„ ledelsen overveje at tilfĂžje flere ressourcer til at lĂžfte pĂ„ det mĂ„l, de har vurderet centralt for virksomhedens succes.
KRs artikulerer derfor ambitionsniveau, sÄ der er transperrans mellem ledelse og team - og internt i teamet i forhold til hvornÄr man er i mÄl. Det bliver sÄledes et samtalevÊrktÞj, sÄ der skabes transparens omkring teamets succes og forventninger til teamet.
Som i eksemplet i forrige afsnit, bestÄr OKR af Objective og Key Result(s).
Objective er mÄlet, mens Key Result(s) udtrykker den mere prÊcise definition af, hvornÄr vi er i mÄl.
Objective kan vĂŠre mere fluffy, men ikke mindre vigtigt, da det sĂŠtter retning. Det binder typisk ind i et âwhyâ eller en motivation â det vi vil opnĂ„ som del af et stĂžrre mĂ„l/formĂ„l for virksomheden. I ovenstĂ„ende âimprove app onboarding experienceâ â som peger ind i virksomhedens overordnede ambition om at drive en sundere forretning, fĂ„ mere ud af et givent produkt m.v.
Key Result(s) (KRs) er derimod ret konkret og mÄlbart. Vi skal kunne udtrykke, om vi nÄr i mÄl eller ej - eller i hvilken grad, vi nÄr i mÄl.
Hvis man tĂŠnker pĂ„ gode gamle mĂ„l fra âSMART -modellen', sĂ„ skal KRs âblotâ fĂžlge de samme guidelines og vĂŠre specifikke, mĂ„lbare, realistiske, tidsafgrĂŠnsede m.m.
OKRs er i sig selv tidsafgrÊnsede. De sÊttes typisk for ét Är, eller kvartal, og man kan typisk gÞre begge dele - altsÄ sÊtte OKR for Äret og derefter bryde mÄlet for Äret ned i OKR for det fÞrst-kommende kvartal. Hvis vi har et mÄl for Äret, hvad skal vi sÄ opnÄ i fÞrste, andet og tredje kvartal for at indfri vores ÄrsmÄl osv.
Begge dele (Ärs- og kvartals-mÄl) fÞlger samme skabelon.
Typisk har man 1-3 objectives med 1-3 Key Results for hver.
âGood practiceâ er at have sĂ„ fĂ„ som muligt â det er HELT OK kun at have Ă©t objective og Ă©t dertilhĂžrende Key Result. Det er en klar styrke, hvis man blot har Ă©t!
UndgĂ„ at have mere end 2-3 objectives, og ligeledes underliggende KRs. Jo flere, jo vĂŠrre! Hvis der er mere end et par stykker lĂžber man typisk efter for mange ting samtidigt, hvilket er gift i forhold til fokus og effektivitet â uanset om vi taler for virksomheden generelt, eller for det enkelte lille team. Focus is king!
Skab eksekvering ved at arbejde pÄ sÄ snÊvert fokus som muligt og sÄ fÄ mÄl og resultater ad gangen som muligt.
MÄlsÊtning er super vigtigt, nÄr vi skal styre vores virksomheder, projekter osv.
Generelt vil vi gerne kunne styre og sikre fremdrift, og derfor bruger vi forskellige mÄder til at sÊtte mÄl pÄ forskellige niveauer i organisationen. Du kender mÄske virksomhedsmÄl, budgetmÄl, sprintmÄl, projektmÄl osv.
Alt dette er med til at skabe alignment/fÊlles forstÄelse for, hvad vi skal opnÄ og hvilken retning, vi skal lÞbe i. Dette er vigtigt for at teams kan fungere, samarbejde og vÊre produktive. MÄl skaber altsÄ en grad af alignment, man er klar over, hvornÄr noget skal vÊre fÊrdigt, hvad det er, man skal lave og hvad der skal opnÄs. Det skaber alignment bÄde i teamet, mellem teams og pÄ tvÊrs af virksomheden generelt. Klarhed over hvad der har fokus rundt om i organisationen.
Samtidig Ăžnsker vi ogsĂ„, at medarbejdere er i stand til at bidrage med deres viden og lĂžsninger, og vi Ăžnsker derfor ikke blot at fortĂŠlle âhvad de skal laveâ, men ogsĂ„ sĂŠtte kompetencer i spil pĂ„ tvĂŠrs af fagligheder og erfaringer. Dette for at hĂžjne innovations-evnen, og sikre at medarbejder bidrager bedst muligt.
Som lederen i mine bĂžrns bĂžrnehave udtalte omkring ledelse af bĂžrnehavens medarbejdere: âVi skal ikke gĂ„ i takt, men vi skal gĂ„ i samme retningâ.
Vi Þnsker at styre retningen, men samtidig at frigive de kreative krÊfter og anerkende, at der kan vÊre flere veje hen til et mÄl. I hvor tids, moderne organisationer kender lederen/lederne ikke alle svarene. Som Steve Jobs sÄ smukt udtrykte det hos Apple:
âIt doesnât make sense to hire smart people and tell them what to do, we hire smart people so they can tell us what to do.â
OKR er en snedig brik i at sikre denne balance mellem pĂ„ den ene side at 1) sikre fĂŠlles retning, og samtidig 2) skabe rum til autonomi i organisation og ikke fortĂŠlle, hvad der skal laves men tillade flere veje til mĂ„let og derigennem frigive de kompetencer, som medarbejderne besidder â bĂ„de individuelt, men i sĂŠrdeleshed i fĂŠllesskab, nĂ„r der arbejdes pĂ„ tvĂŠrs af fagdomĂŠner - fx i den ofte sete komplicerede femkant i samarbejdet mellem teknologi, forretningsudvikling, design, user experience og marketing.
Henrik Kniberg, der er en af personerne bag Spotifyâs mĂ„de at arbejde pĂ„, har lavet denne fine video, til at illustrere dette:
Ved at arbejde med OKR etablerer du bĂ„de et sprog og en dialog omkring, hvad vi skal opnĂ„, og laver derfor rammen til at teams og medarbejdere kan âtĂŠnke selvâ og komme op med de bedste lĂžsninger til det mĂ„l, de er sat.
En af fordelene ved OKR, er at metoden muliggĂžr at skabe mĂ„l og sammenhĂŠnge mellem disse pĂ„ tvĂŠrs af organisationen og pĂ„ tvĂŠrs af âhierarkierâ, sĂ„ man kan opnĂ„ en positiv âkaskade-effektââ med mĂ„lene fra direktionslokalet til udviklingsteams og tilbage fra udviklingsteam til direktionslokalet.
Det er ikke nĂždvendigt at gĂžre, du kan sagtens bare implementere OKR, uden at strĂŠbe efter sammenhĂŠng og sporbarhed â og mange virksomheder vĂŠlger at implementere det pĂ„ den mĂ„de.
GĂ„r man efter at skabe sporbarhed og sammenhĂŠng stiller det stĂžrre krav til fĂŠlles data/mĂ„l definitioner. NĂ„r det lykkes kan det give en ekstra dimension i form af sĂŠrdeles stor transparens og sammenhĂŠngskraft gennem hele organisationen.Omvendt kan man dĂž i forsĂžget pĂ„ at fĂ„ det hele til at gĂ„ op i en hĂžjere enhed, og momentum kan gĂ„ tabt pĂ„ grund af for store krav til âteknikaliteterâ.
Mange virksomheder vil nÄ milevidt, hvis de blot begynder at arbejde mÄl- og outcome- orienteret, sÄ start bare dér!
Fra âtop til bundâ kan OKRs skabes pĂ„ direktionsniveau - dvs. topledelsen definerer de vigtigste mĂ„l for virksomheden â samme format som prĂŠsenteret tidligere. Disse mĂ„l (Objectives) er typisk pĂ„ âcorporate levelâ, og kan vĂŠre i stil med âĂžg salg med x DKKâ, âEtablere sig pĂ„ nyt markedâ, âvĂŠkste en given del af virksomhedenâ, osv.
Disse formuleres ligeledes med Objective og Key Result, hvor Objective kan vĂŠre: âEtablere os pĂ„ det svenske markedâ, og KRs kunne vĂŠre: âEtablere fysisk tilstedevĂŠrelse i Sverigeâ; âNĂ„ en omsĂŠtning pĂ„ det svenske marked pĂ„ 1 mDKKâ.
Direktionens mĂ„l kan derefter ânedbrydesâ af virksomhedens forskellige forretningsenheder. MĂ„ske er der en afdeling for privatkunder og en for erhvervskunder. Disse kan sĂ„ lave mĂ„lsĂŠtninger for, hvordan de understĂžtter virksomhedens overordnede mĂ„l.
MÄske er man i dialog om, at man i forhold til at etablere sig pÄ det svenske marked fÞrst vil gÄ efter privatkunder, hvorfor det primÊrt er enheden for privatkunder, der pitcher ind i det mÄl, mens erhvervsafdelingen har et andet fokus.
De enkelte afdelinger eller udviklingsteams under privatafdelingen kan derefter etablere mÄl, der understÞtter mÄlsÊtningen, og der kan sÄledes skabes sporbarhed fra udviklingsteam til direktion, hvor mÄlene samles. Ledelsen fÄr hermed direkte og umiddelbar indsigt i, hvordan man bevÊger sig mod de mÄl, der er sat.
Et udviklingsteam arbejder mÄske pÄ at Äbne for betalinger i Sverige, et andet pÄ at tiltrÊkke svenske brugere, og et tredje pÄ at konvertere svenske brugere til betalende kunder. Hvert team rapporterer pÄ deres mÄl, og ledelsen og teams selv kan derved fÞlge med i deres fÊlles fremdrift mod deres mÄl.
Ledelsen fĂ„r altsĂ„ overblik over fremdriften pĂ„ deres forretningsmĂŠssige mĂ„l og kan dermed lave prognoser for effekten af dem â fremfor âblotâ at vide, hvornĂ„r noget bliver leveret uden at kende til den reelle effekt af tiltagene.
Tilbage til ledelsens âhitte-pĂ„-som-hedâ i relation til mĂ„lsĂŠtning, og hvad OKR kan hjĂŠlpe med til at rammesĂŠtte. Som nĂŠvnt i eksemplet med virksomheden med appâen, der ikke konverterede brugerne godt nok under onboarding, sĂ„ er ledelsen typisk hurtig til at gribe til forskellige lĂžsninger pĂ„, hvad man sĂ„ skal gĂžre. Ofte i meget konkrete vendinger med specifikke lĂžsninger, som ledelsen Ăžnsker implementeret. Dog typisk uden evidens for at de lĂžsninger reelt vil pĂ„virke eller afhjĂŠlpe vores egentlige problem â i dette tilfĂŠlde indrullering og aktivering af brugerne.
Det forholder sig desvĂŠrre sĂ„dan, at vi meget ofte drager forkerte konklusioner pĂ„ problemerne/mulighederne, nĂ„r vi taler digital produktudvikling. Det er ganske enkelt meget vanskeligt at forudsige effekten af de tiltag og lĂžsninger, vi fantaserer frem. Ofte er der Ă©n eller flere falske antagelser omkring vores lĂžsninger, der gĂžr, at lĂžsningen ikke bliver sĂ„ virkningsfuld, som vi tror, og/eller betydelig dyrere at implementere, end vi forestiller os fra start â og derfor âspisesâ fordelene mĂ„ske op af Ăžgede omkostninger.
Produkt-guruen Marty Cagan taler om to ubekvemme sandheder i digital produktudvikling:
1) De fleste af vores ideer fejler
â
2) De ideer der bliver succesfulde, har vĂŠret igennem flere iterationer
Det er her hvor OKR bliver rammen for, hvad vi vil opnĂ„, og for netop at âafkobleâ lĂžsningen fra problemet og lade lĂžsningen pĂ„ problemet/mĂ„let vĂŠre op til teamet at finde ud af.
Dette stiller naturligvis krav til teamet i at kunne tÊnke de rette lÞsninger og ikke mindst arbejde data- og hypotesedrevet, sÄ de opbygger evidens for, at de lÞsninger, der arbejdes pÄ, bliver testet, valideret og verificeret i forhold til at kunne levere den vÊrdi, der Þnskes.
Teamet etablerer her en âOpportunity backlogâ. Denne bestĂ„r af alle de muligheder og lĂžsninger, som teamet ser. Og disse kan sagtens inkludere âideerâ fra andre end teamet selv - fx ledelsen, pedelen eller CEOs kreative nevĂž.
Teamet vurderer sÄ ideerne/mulighederne lÞbende, og implementerer det, der giver bedst indvirkning pÄ mÄlet, der jagtes - i betragtning af bÄde risiko, indsats/omkostning, tid osv.
Selve dette arbejde kaldes data- og hypotese-drevet udvikling eller âProduct Discoveryâ, hvor teamet vurderer initiativerne pĂ„ bedst mulige indikatorer for at sikre, at der ikke bygges og implementeres/leveres noget, der ikke giver reel vĂŠrdi.
NÄr OKR udrulles og implementeres som metode pÄ tvÊrs af organisationen, kan det gÞres pÄ mange forskellige mÄder, og der er mange aspekter i det i alt fra kommunikation, Ärsrytme, rapportering m.m.
Et aspekt er hvorvidt mĂ„lsĂŠtningen skal ske âtop-downâ eller âbottom-upâ.
Ăt afsĂŠt er, at ledelsen sĂŠtter en overordnet retning for virksomheden i form af OKRs pĂ„ virksomhedsniveau og typisk for et Ă„r (top-down).
Mellemlederne tager udgangspunkt i disse, og hjÊlper i dialog med deres teams med mÄlsÊtning for Äret og det forestÄende kvartal.
Typisk vil det vĂŠre en blanding af âtop-downâ og âbottom-upâ. ForstĂ„et pĂ„ den mĂ„de, at ledelsen sĂŠtter ânogleâ af mĂ„lene (top down), mens organisationen bidrager med, hvordan de kan bidrage med indfrielse af mĂ„lene (bottom-up).
I overgangen til OKR og selve opstarten til at skulle arbejde med OKR, skal der typisk mere ledelsesmĂŠssig support til at fĂ„ skabt mĂ„l i teams, da det faktisk kan vĂŠre ret vanskeligt for teams at skulle forholde sig til OKR i sig selv â men ogsĂ„ det at sĂŠtte forretningsmĂŠssige mĂ„l. Det kan derfor vĂŠre misforstĂ„et godhed at lĂŠgge mĂ„lsĂŠtningen for meget ud til organisationen, da mange teams kan have ret vanskeligt ved at udfylde den rolle og pĂ„tage sig den opgave. Her kan det i stedet vĂŠre meget givtigt, at ledelsen hjĂŠlper teams med at formulere de konkrete OKR i en Ă„ben og ĂŠrlig dialog.
Jeg har flere gange oplevet og rÄdet til, at ledelsen i starten sÊtter mÄl for teams men i efterfÞlgende kvartaler lader teams komme med udkast til mÄl for de kommende kvartaler. PÄ den mÄde mÞder top-down bottom-up, hvilket bliver en ret givtig proces for bÄde ledelse og teams/medarbejdere.
Som du nok kan fornemme, spiller OKR ind i mange forskellige âforholdâ i virksomheden. Hvis man vil have det fulde udbytte, sĂ„ handler det om at kunne identificere den vĂŠrdi, du Ăžnsker at skabe gennem OKR. Samtidig skal du have modet til at lade teams arbejde efter mĂ„lsĂŠtninger snarere end kravs-specifikationer og feature-lister.
Det at sĂŠtte mĂ„lene, er âdet mindsteâ af det, at arbejde efter OKRs. Det er ALT det ârundt omâ, der er svĂŠrt.. Her taler jeg om kultur i forhold til at sikre, at vi âtĂžrâ lade teams tage ansvar og selv komme op med lĂžsningerne i stedet for at ledelsen detail-specificerer lĂžsningerne. Ligeledes stiller det krav til medarbejderne og teams om at kunne arbejde data-drevet, mĂ„le pĂ„ fremdrift i forhold til de definerede mĂ„l, opbygge evidens, inddrage hele teamets kompetencer osv.. Det krĂŠver, at du tĂžr bringe folk sammen pĂ„ tvĂŠrs af forskellige fagomrĂ„der og skabe tvĂŠrfaglige teams, for at kunne fĂ„ tvĂŠrfagligt commitment og tvĂŠrfagligt bidrag til lĂžse mĂ„lene.
Det krĂŠver en virksomhedskultur, der anerkender et minimum af âgrowth mindsetâ, og at medarbejderne har svaret, hvis de blot fĂ„r de rette rammer. Det krĂŠver ogsĂ„, at du kan udvise ledelse ved at sĂŠtte klar retning, etablere de rette strukturer i form af organisation og organisering af medarbejderne osv.
Er OKR sĂ„ det nye sort, og skal alle bare i gang? Nej! Hvis du sidder i en organisation, hvor du primĂŠrt er underleverandĂžr, og hvor kulturen er, at âandre bestillerâ og âdu levererâ, sĂ„ kan OKR vĂŠre skudt helt ved siden af. Det kan vĂŠre det vĂŠrktĂžj, der kan ĂŠndre dialogen og vĂŠre med til at skabe âpartnerskabâ snarere end âkunde/leverandĂžr-forholdâ, men hvis omstĂŠndigheder eller kulturen gĂžr, at nogle andre altid bestemmer hvad der skal laves, sĂ„ falder OKR typisk til jorden, og en af faldgruberne er, at du sĂ„ blot laver din leveranceplan eller leveranceroadmap om til OKR: âByg detâ, âship det, ship dit, ship datâ. Og sĂ„ har vi ikke opnĂ„et andet end at skrive et roadmap pĂ„ en anden mĂ„de - nu ved hjĂŠlp af det nye sort: OKR â og sĂ„ skal du hellere bare lade vĂŠre, det bliver unĂždigt pseudo-arbejde.
Hvis du derimod sidder i en organisation, hvor I er modne nok til at tale om, hvilke forretningsmÊssige resultater, I Þnsker at skabe, og hvis I samtidig tror pÄ, at medarbejderne er nÞglen til at indfri resultaterne, sÄ er OKR et rigtig godt vÊrktÞj, som kan fÄ din organisation til at blomstre: Skabe bedre resultater og samtidig gladere medarbejdere.
For godt til at vĂŠre sandt? Nej. Den er god nok, jeg har set det ske flere gange!
Hvis du sidder som leder for et team, eller som ledende i et team, fx manager/product owner, sÄ prÞv at sÊtte mÄl for, hvad I som team skal opnÄ og brug OKR som ramme/metode til det.
Det kan vĂŠre en helt simpel, lavpraktisk mĂ„de at komme i gang pĂ„. Udrulning af OKR behĂžver ikke starte fra direktionslokalet eller transformation office. Det kan sagtens starte i det smĂ„ - og faktisk spĂ„r jeg den stĂžrste success-rate, hvis du tĂŠnker i âdeskaleringâ, og hvordan det enkelte team kan begynde at arbejde pĂ„ en anden mĂ„de, fremfor at tĂŠnke at hele organisationen nu skal til at ĂŠndre adfĂŠrd â for den slags kan vĂŠre et udmattende opadbakke maraton (i bare tĂŠer).
Start blot med et enkelt team og begynd at sĂŠtte forretningsmĂŠssige mĂ„l for, hvad I skal opnĂ„ â altsĂ„ hvilket âoutcomeâ eller ĂŠndring, I vil forsage.
Forbered dernĂŠst, hvordan I vil mĂ„le pĂ„ fremdrift mod mĂ„let â og hvordan I kan gĂžre det sĂ„ tidligt som muligt, sĂ„ I ikke fĂžrst ved besked, nĂ„r det er for sent at ĂŠndre retning. MĂ„l fĂžr, under og efter implementering.
Det er opskriften til at fĂ„ drejet fokus over pĂ„ vĂŠrdien af det, vi vil levere, frem for entydigt at fokusere pĂ„ âblotâ at levere (masser af dimser..).
OKR er simpelt at gĂ„ til. Det vanskelige opstĂ„r, nĂ„r teams sĂ„vel som ledelse skal til at arbejde pĂ„ en ny mĂ„de, kunne styre efter, mĂ„le pĂ„, lede i forhold til mĂ„lopnĂ„else fremfor blot at âshippe featuresâ.
Det kommer ikke af sig selv, sÄ tag den Þvelse ganske seriÞst ;-)
Hvis du har en time, sĂ„ har vi tidligere lavet webinaret 'OKR â whatâs the hype og hvordan kommer du i gang?'
â
Vi har hjulpet mange virksomheder med at binde strategi og eksekvering sammen, nÄr det gÊlder OKR, sÄ du er naturligvis ogsÄ velkommen til at kontakte os, hvis vi skal tage en snak om mulighederne for implementering af OKR.