OKR: Det nye sort – eller bare et falmende modefénomen indenfor produktudvikling?

OKR kan give bedre og mere rentable produkter og gladere medarbejdere. Den gode nyhed er, at OKR er ret simpelt. Den dĂ„rlige er, at det er alt det ’rundt om’, der er svĂŠrt. Kultur kan nemlig ĂŠde OKR til morgenmad.

Kresten Banke

Konsulent

kba@syndicate.dk

18

min. lĂŠsetid

October 7, 2022

Flere og flere virksomheder begynder at implementere OKR, og nysgerrigheden omkring OKR vokser i takt med udbredelsen.

SÄ er OKR det nye sort, og hvad er det overhovedet? Og hvornÄr og i hvilken kontekst giver det mening?

Her en indfþring i OKR, og hvorfor det giver mening at overveje for dig – uanset om du sidder som virksomhedsejer, medarbejder i projektarbejde eller i andre roller inden for produkt- og teknologi-udvikling.

SĂ„ hvad er det der OKR?

Det svarer jeg pÄ i resten af denne artikel, men hvis du Þnsker en hurtig indflyvning til emnet, sÄ begynd med at se denne lille explainer-video, der kort forklarer, hvad OKR er, og hvad du kan bruge det til:

OKR er en metode til at sĂŠtte mĂ„l – nothing more, nothing less
 -Og sĂ„ alligevel 😊

OKR stÄr for Objectives and Key Results, som pÄ jÊvnt jysk kan oversÊttes til MÄl og Resultater.

‘Objective’ er det mĂ„l, man strĂŠber efter at nĂ„, og ‘Key Results’ er de konkrete resultater og i nogle tilfĂŠlde mĂ„lepunkter, man vil opnĂ„. AltsĂ„ en konkretisering af ens mĂ„l.

Et eksempel (og nu, kĂŠre lĂŠser, bliver du lige inviteret ind i mine unge Ă„r):
I mine unge dage valgte jeg at tage en gymnasial uddannelse. Da jeg startede pÄ gymnasiet havde jeg et mÄl om at bestÄ min uddannelse. Dette var altsÄ mit mÄl (Objective).

Samtidig var jeg ret bevidst om, at jeg ogsÄ var nÞdt til at bestÄ med nogenlunde gode karakterer. Jeg vidste ikke hvad jeg ville efter gymnasiet, men havde luret, at hvis jeg havde et karaktergennemsnit pÄ ca. 9 (gammel mand, gammel skala), sÄ ville det vÊre adgangsbillet til stort set alle de uddannelser, jeg kunne forestille mig at lÊse, hvis jeg Þnskede at gÄ den bogtunge uni-vej. SÄ at bestÄ med et karaktergennemsnit pÄ 9 holdte fremtidens dÞre Äbne.

Et ‘Key Result’ blev derfor at afslutte med et karaktergennemsnit pĂ„ 9.
Samtidig var jeg meget optaget af at windsurfe og levede nĂŠrmest pĂ„ stranden, studerede vejrudsigten oftere end noget andet, og windsurfede ved enhver lejlighed, vejrguderne tillod, og jeg deltog i konkurrencer i weekenderne landet over. Jeg Ăžnskede derfor, at jeg under min gymnasietid samtidig havde tid til at dyrke min interesse for windsurfing, sĂ„ alt ikke ‘gik op i skole og lektier’. Derfor blev dette et andet ‘Key Resultat’: At kunne dyrke min interesse for windsurfing, samtidig med, at jeg passede skolen.

‍
Begge resultater udtrykte, hvad jeg betragtede som ‘min success’ i at nĂ„ mit mĂ„l med at ‘bestĂ„ gymnasiet’. For lige at opsummere: Mit mĂ„l (Objective) var at bestĂ„ gymnasiet, og de to resultater (Key Results), var 1) opnĂ„ et karaktergennemsnit pĂ„ 9 og 2) have tid til at dyrke min interesse for windsurfing.

Naturligvis vidste jeg dengang intet om OKR, og det er ogsÄ irrelevant. Pointen er, at vi alle - bÄde du og jeg - har vÊret vant til at arbejde med mÄlsÊtning og sÊtte mÄl for os selv gennem det meste af livet i alle mulige situationer bÄde indenfor vores privatliv og arbejdsliv (og ja, jeg ved at vi kun har ét liv, men det er til en anden artikel;)

SÄ, OKR er intet andet end en metode eller ramme til at sÊtte mÄl.

SamtalevĂŠrktĂžj til at skabe alignment

En af de vigtigste hensigter med OKR er i min optik, at det bliver et samtalevĂŠrktĂžj, der kan fĂ„ snakken i gang omkring, hvad vi vil opnĂ„. Det kan mĂ„ske lyde lidt hippi-ish, at tale om et ‘samtalevĂŠrktĂžj’ i (sĂ„ seriĂžse) sammenhĂŠnge som virksomhedsledelse og virksomhedens mĂ„lsĂŠtning, der normalt er helliget boardroom og M/K i skarpt, nystrĂžget tĂžj.
Ikke desto mindre: Det helt centrale er, at det OKR er et glimrende samtalevĂŠrktĂžj.

Problemet er, at vi i vores mĂ„lsĂŠtninger ofte fĂ„r skabt sprog og nogle begreber, der bliver uklare for dem, der skal handle pĂ„ dem.Og ofte ogsĂ„ for dem, der skaber dem. Vi kommer uforvarent til at kaste om os med ‘board room bullshit’ om, at vi skal skabe ‘delightful customer experience’, ‘customer centric solutions’, ‘increase revenue share’, og alt muligt andet, som giver anledning til fortolkninger og ‘oversĂŠttelser’ i alle mulige retninger, og som derfor fortolkes forskelligt afhĂŠngigt af, hvem det lander hos.

Lad os tage et eksempel. En virksomhed har en app, som en del af deres vĂŠrditilbud. Marketing er gode til at drive trafik til app’en, men virksomheden fĂ„r ikke den forretning ud af app’en, den havde forestillet sig. Det viser sig, at brugerne ikke bliver ‘aktiveret’ i app’en. De lander i app’en, men de kommer ikke i gang. Funktionaliteten og magien i app’en er afhĂŠngig af, at man integrerer sin kalender, sĂ„ det krĂŠver, at man afgiver noget information (leger vi for eksemplets skyld..).

Derfor beslutter virksomheden, at det er vigtigt at fokusere pĂ„ at fĂ„ lavet en bedre onboarding oplevelse til app’en. Og typisk er ledelsen hitte-pĂ„-som, og har allerede lĂžsningen pĂ„ problemet (kender du det?..;)
Ledelsen beslutter’ at:
‍

  1. Der skal implementeres google-login for at gĂžre det hurtigere at signe op, at
  2. Der skal laves en tutorial-video som intro, nÄr man Äbner appen
    ‍

JĂŠs, fine forslag
 Det er, hvad vi kalder ‘opportunities’ og de hĂžrer til pĂ„ en ‘Opportunity backlog’. Mere om det senere! (afsnit: OKR, team og opportunity backlog)

Hvis vi blot laver en indsats, der hedder ‘improve app onboarding experience’, sĂ„ er der mulighed for, at det bliver tolket i mange forskellige retninger – specielt hvis flere teams skal arbejde pĂ„ samme mĂ„lsĂŠtning.
MÄske betyder det, at vi skal bygge en bestemt dims - fx Goggle-login, mÄske at kunderne skal mÞdes af div. oplevelsesforbedrende tiltag som flotte billeder, guided tours osv. Hvem gÞr hvad, og hvad skal vi egentlig bygge, gÞre og opnÄ?
Jamen, det bestemmer ledelsen da! -Tja, mÄske - hvis de gÞr, er der ingen grund til at lave OKRs, men mere om det senere. Leg lige med lidt endnu.

Vi er nÞdt til at gÞre det mere konkret, hvornÄr teamet og virksomheden egentlig er en succes i forhold til indsatsen og mÄlsÊtningen. Det er her, at Key Results er metoden til at artikulere og afstemme ambitionsniveau.

SĂ„, ‘Improve app onboarding experience’ kan tolkes i mange retninger. Hvis vi bruger Key Results til at specificere success for denne indsats, kunne Ă©t key result vĂŠre, at vi vil gĂ„ fra 10 % til 70 % af kunderne, som fĂ„r integreret deres kalender i app’en (som var en trĂŠdesten for at give kunderne den fornĂždne funktionalitet og ‘produktmagi’). Et alternativ kunne vĂŠre, at resultatet, man vil opnĂ„, er at X % af kunderne nĂ„r et vist ‘aktiveringspunkt’ i app’en – fx vises noget, man ved de synes er smart (men som kunderne i dag ikke nĂ„r til, fordi de falder fra, fĂžr de nĂ„r dette punkt).

Et andet mĂ„l kan vĂŠre at sikre, at kunderne oplever onboardingen som ‘behagelig’, da det at skulle afgive informationer, integrere med sin kalender m.m., mĂ„ske i dag opfattes som en lidt pinefuld affĂŠre.

Resultaterne er med til at konkretisere, hvornĂ„r vi er en succes med indsatsen ‘Improve app onboarding experience’.
Objective og Key Results kan opstilles som nedenfor:


Som det fremgĂ„r af eksemplet krĂŠver ‘de gode’ Key Results, at du har en god indsigt i performance for dit produkt. Hvis du ikke allerede har det, mĂ„ du grave lidt, sĂ„ du fĂ„r det, og dermed bliver i stand til at sĂŠtte konkrete, mĂ„lbare mĂ„l.

Hvis du ikke kan fremskaffe konkrete data, mĂ„ du sĂŠtte sĂ„ mĂ„lbare resultater, som konteksten tillader. I eksemplet ovenfor, kan man erstatte KR2 ‘Increase customer satisfaction
’ med en kvalitativ mĂ„ling ved at interviewe et antal nyoprettede brugere, eller hvad der nu er muligt.

Pointen er, at vi gennem Key Results kan artikulere, hvad vi egentlig sigter mod, hvad det konkrete ambitionsniveau er, og derfor opnÄ enighed om det i teamet, med stakeholders osv.

Vi kan have diskussionen om ‘hvor langt’ man forventer at kunne nĂ„ i forhold til indfrielsen af de konkrete mĂ„l - og afstemme forventningerne mellem ledelse og team. Er det eksempelvis overambitiĂžst at nĂ„ 70 %? Hvad kan vi forestille os, der skal til for at nĂ„ det? Sad teamet med en forventning om at nĂ„ 20 %, mens ledelsen forventer 80 % for at drive en rentabel forretning og nĂ„ budgetterne? I sĂ„ fald er det givtig at afstemme dette, sĂ„ledes at vi ikke ‘spilder’ udviklingskraft pĂ„ at nĂ„ eks. 20 %, hvis det ikke vil give den fornĂždne forretningsmĂŠssige effekt. Eller omvendt - hvis Ă©t team ikke mener at kunne levere mere end 20% lĂžft pĂ„ det givne Key Result, mĂ„ ledelsen overveje at tilfĂžje flere ressourcer til at lĂžfte pĂ„ det mĂ„l, de har vurderet centralt for virksomhedens succes.

KRs artikulerer derfor ambitionsniveau, sÄ der er transperrans mellem ledelse og team - og internt i teamet i forhold til hvornÄr man er i mÄl. Det bliver sÄledes et samtalevÊrktÞj, sÄ der skabes transparens omkring teamets succes og forventninger til teamet.

Anatomien af OKR

Som i eksemplet i forrige afsnit, bestÄr OKR af Objective og Key Result(s).

Objective er mÄlet, mens Key Result(s) udtrykker den mere prÊcise definition af, hvornÄr vi er i mÄl.

Objective kan vĂŠre mere fluffy, men ikke mindre vigtigt, da det sĂŠtter retning. Det binder typisk ind i et ‘why’ eller en motivation – det vi vil opnĂ„ som del af et stĂžrre mĂ„l/formĂ„l for virksomheden. I ovenstĂ„ende ‘improve app onboarding experience’ → som peger ind i virksomhedens overordnede ambition om at drive en sundere forretning, fĂ„ mere ud af et givent produkt m.v.

Key Result(s) (KRs) er derimod ret konkret og mÄlbart. Vi skal kunne udtrykke, om vi nÄr i mÄl eller ej - eller i hvilken grad, vi nÄr i mÄl.

Hvis man tĂŠnker pĂ„ gode gamle mĂ„l fra ‘SMART -modellen', sĂ„ skal KRs ‘blot’ fĂžlge de samme guidelines og vĂŠre specifikke, mĂ„lbare, realistiske, tidsafgrĂŠnsede m.m.

OKRs er i sig selv tidsafgrÊnsede. De sÊttes typisk for ét Är, eller kvartal, og man kan typisk gÞre begge dele - altsÄ sÊtte OKR for Äret og derefter bryde mÄlet for Äret ned i OKR for det fÞrst-kommende kvartal. Hvis vi har et mÄl for Äret, hvad skal vi sÄ opnÄ i fÞrste, andet og tredje kvartal for at indfri vores ÄrsmÄl osv.
Begge dele (Ärs- og kvartals-mÄl) fÞlger samme skabelon.
Typisk har man 1-3 objectives med 1-3 Key Results for hver.

‘Good practice’ er at have sĂ„ fĂ„ som muligt – det er HELT OK kun at have Ă©t objective og Ă©t dertilhĂžrende Key Result. Det er en klar styrke, hvis man blot har Ă©t!
UndgĂ„ at have mere end 2-3 objectives, og ligeledes underliggende KRs. Jo flere, jo vĂŠrre! Hvis der er mere end et par stykker lĂžber man typisk efter for mange ting samtidigt, hvilket er gift i forhold til fokus og effektivitet – uanset om vi taler for virksomheden generelt, eller for det enkelte lille team. Focus is king!
Skab eksekvering ved at arbejde pÄ sÄ snÊvert fokus som muligt og sÄ fÄ mÄl og resultater ad gangen som muligt.

Hvorfor er OKR sÄ smart i produktudvikling?

MÄlsÊtning er super vigtigt, nÄr vi skal styre vores virksomheder, projekter osv.
Generelt vil vi gerne kunne styre og sikre fremdrift, og derfor bruger vi forskellige mÄder til at sÊtte mÄl pÄ forskellige niveauer i organisationen. Du kender mÄske virksomhedsmÄl, budgetmÄl, sprintmÄl, projektmÄl osv.
Alt dette er med til at skabe alignment/fÊlles forstÄelse for, hvad vi skal opnÄ og hvilken retning, vi skal lÞbe i. Dette er vigtigt for at teams kan fungere, samarbejde og vÊre produktive. MÄl skaber altsÄ en grad af alignment, man er klar over, hvornÄr noget skal vÊre fÊrdigt, hvad det er, man skal lave og hvad der skal opnÄs. Det skaber alignment bÄde i teamet, mellem teams og pÄ tvÊrs af virksomheden generelt. Klarhed over hvad der har fokus rundt om i organisationen.

Samtidig Ăžnsker vi ogsĂ„, at medarbejdere er i stand til at bidrage med deres viden og lĂžsninger, og vi Ăžnsker derfor ikke blot at fortĂŠlle ‘hvad de skal lave’, men ogsĂ„ sĂŠtte kompetencer i spil pĂ„ tvĂŠrs af fagligheder og erfaringer. Dette for at hĂžjne innovations-evnen, og sikre at medarbejder bidrager bedst muligt.
Som lederen i mine bĂžrns bĂžrnehave udtalte omkring ledelse af bĂžrnehavens medarbejdere: “Vi skal ikke gĂ„ i takt, men vi skal gĂ„ i samme retning”.

Vi Þnsker at styre retningen, men samtidig at frigive de kreative krÊfter og anerkende, at der kan vÊre flere veje hen til et mÄl. I hvor tids, moderne organisationer kender lederen/lederne ikke alle svarene. Som Steve Jobs sÄ smukt udtrykte det hos Apple:
“It doesn’t make sense to hire smart people and tell them what to do, we hire smart people so they can tell us what to do.”

OKR er en snedig brik i at sikre denne balance mellem pĂ„ den ene side at 1) sikre fĂŠlles retning, og samtidig 2) skabe rum til autonomi i organisation og ikke fortĂŠlle, hvad der skal laves men tillade flere veje til mĂ„let og derigennem frigive de kompetencer, som medarbejderne besidder – bĂ„de individuelt, men i sĂŠrdeleshed i fĂŠllesskab, nĂ„r der arbejdes pĂ„ tvĂŠrs af fagdomĂŠner - fx i den ofte sete komplicerede femkant i samarbejdet mellem teknologi, forretningsudvikling, design, user experience og marketing.

Henrik Kniberg, der er en af personerne bag Spotify’s mĂ„de at arbejde pĂ„, har lavet denne fine video, til at illustrere dette:


Ved at arbejde med OKR etablerer du bĂ„de et sprog og en dialog omkring, hvad vi skal opnĂ„, og laver derfor rammen til at teams og medarbejdere kan ‘tĂŠnke selv’ og komme op med de bedste lĂžsninger til det mĂ„l, de er sat.

OKR pÄ tvÊrs af hierarkiet

En af fordelene ved OKR, er at metoden muliggĂžr at skabe mĂ„l og sammenhĂŠnge mellem disse pĂ„ tvĂŠrs af organisationen og pĂ„ tvĂŠrs af ‘hierarkier’, sĂ„ man kan opnĂ„ en positiv ‘kaskade-effekt’’ med mĂ„lene fra direktionslokalet til udviklingsteams og tilbage fra udviklingsteam til direktionslokalet.

Det er ikke nĂždvendigt at gĂžre, du kan sagtens bare implementere OKR, uden at strĂŠbe efter sammenhĂŠng og sporbarhed – og mange virksomheder vĂŠlger at implementere det pĂ„ den mĂ„de.
GĂ„r man efter at skabe sporbarhed og sammenhĂŠng stiller det stĂžrre krav til fĂŠlles data/mĂ„l definitioner. NĂ„r det lykkes kan det give en ekstra dimension i form af sĂŠrdeles stor transparens og sammenhĂŠngskraft gennem hele organisationen.Omvendt kan man dĂž i forsĂžget pĂ„ at fĂ„ det hele til at gĂ„ op i en hĂžjere enhed, og momentum kan gĂ„ tabt pĂ„ grund af for store krav til ‘teknikaliteter’.
Mange virksomheder vil nÄ milevidt, hvis de blot begynder at arbejde mÄl- og outcome- orienteret, sÄ start bare dér!

Fra ‘top til bund’ kan OKRs skabes pĂ„ direktionsniveau - dvs. topledelsen definerer de vigtigste mĂ„l for virksomheden – samme format som prĂŠsenteret tidligere. Disse mĂ„l (Objectives) er typisk pĂ„ ‘corporate level’, og kan vĂŠre i stil med ‘þg salg med x DKK’, ‘Etablere sig pĂ„ nyt marked’, ‘vĂŠkste en given del af virksomheden’, osv.

Disse formuleres ligeledes med Objective og Key Result, hvor Objective kan vĂŠre: ‘Etablere os pĂ„ det svenske marked’, og KRs kunne vĂŠre: ‘Etablere fysisk tilstedevĂŠrelse i Sverige’; ‘NĂ„ en omsĂŠtning pĂ„ det svenske marked pĂ„ 1 mDKK’.

Direktionens mĂ„l kan derefter ‘nedbrydes’ af virksomhedens forskellige forretningsenheder. MĂ„ske er der en afdeling for privatkunder og en for erhvervskunder. Disse kan sĂ„ lave mĂ„lsĂŠtninger for, hvordan de understĂžtter virksomhedens overordnede mĂ„l.
MÄske er man i dialog om, at man i forhold til at etablere sig pÄ det svenske marked fÞrst vil gÄ efter privatkunder, hvorfor det primÊrt er enheden for privatkunder, der pitcher ind i det mÄl, mens erhvervsafdelingen har et andet fokus.
De enkelte afdelinger eller udviklingsteams under privatafdelingen kan derefter etablere mÄl, der understÞtter mÄlsÊtningen, og der kan sÄledes skabes sporbarhed fra udviklingsteam til direktion, hvor mÄlene samles. Ledelsen fÄr hermed direkte og umiddelbar indsigt i, hvordan man bevÊger sig mod de mÄl, der er sat.

Et udviklingsteam arbejder mÄske pÄ at Äbne for betalinger i Sverige, et andet pÄ at tiltrÊkke svenske brugere, og et tredje pÄ at konvertere svenske brugere til betalende kunder. Hvert team rapporterer pÄ deres mÄl, og ledelsen og teams selv kan derved fÞlge med i deres fÊlles fremdrift mod deres mÄl.

Ledelsen fĂ„r altsĂ„ overblik over fremdriften pĂ„ deres forretningsmĂŠssige mĂ„l og kan dermed lave prognoser for effekten af dem – fremfor ‘blot’ at vide, hvornĂ„r noget bliver leveret uden at kende til den reelle effekt af tiltagene.

OKR, Team og Opportunity backlog

Tilbage til ledelsens ‘hitte-pĂ„-som-hed’ i relation til mĂ„lsĂŠtning, og hvad OKR kan hjĂŠlpe med til at rammesĂŠtte. Som nĂŠvnt i eksemplet med virksomheden med app’en, der ikke konverterede brugerne godt nok under onboarding, sĂ„ er ledelsen typisk hurtig til at gribe til forskellige lĂžsninger pĂ„, hvad man sĂ„ skal gĂžre. Ofte i meget konkrete vendinger med specifikke lĂžsninger, som ledelsen Ăžnsker implementeret. Dog typisk uden evidens for at de lĂžsninger reelt vil pĂ„virke eller afhjĂŠlpe vores egentlige problem – i dette tilfĂŠlde indrullering og aktivering af brugerne.

Det forholder sig desvĂŠrre sĂ„dan, at vi meget ofte drager forkerte konklusioner pĂ„ problemerne/mulighederne, nĂ„r vi taler digital produktudvikling. Det er ganske enkelt meget vanskeligt at forudsige effekten af de tiltag og lĂžsninger, vi fantaserer frem. Ofte er der Ă©n eller flere falske antagelser omkring vores lĂžsninger, der gĂžr, at lĂžsningen ikke bliver sĂ„ virkningsfuld, som vi tror, og/eller betydelig dyrere at implementere, end vi forestiller os fra start – og derfor ‘spises’ fordelene mĂ„ske op af Ăžgede omkostninger.

Produkt-guruen Marty Cagan taler om to ubekvemme sandheder i digital produktudvikling:

1) De fleste af vores ideer fejler
‍
2) De ideer der bliver succesfulde, har vĂŠret igennem flere iterationer

Det er her hvor OKR bliver rammen for, hvad vi vil opnĂ„, og for netop at ‘afkoble’ lĂžsningen fra problemet og lade lĂžsningen pĂ„ problemet/mĂ„let vĂŠre op til teamet at finde ud af.

Dette stiller naturligvis krav til teamet i at kunne tÊnke de rette lÞsninger og ikke mindst arbejde data- og hypotesedrevet, sÄ de opbygger evidens for, at de lÞsninger, der arbejdes pÄ, bliver testet, valideret og verificeret i forhold til at kunne levere den vÊrdi, der Þnskes.

Teamet etablerer her en ‘Opportunity backlog’. Denne bestĂ„r af alle de muligheder og lĂžsninger, som teamet ser. Og disse kan sagtens inkludere ‘ideer’ fra andre end teamet selv - fx ledelsen, pedelen eller CEOs kreative nevĂž.

Teamet vurderer sÄ ideerne/mulighederne lÞbende, og implementerer det, der giver bedst indvirkning pÄ mÄlet, der jagtes - i betragtning af bÄde risiko, indsats/omkostning, tid osv.

Selve dette arbejde kaldes data- og hypotese-drevet udvikling eller ‘Product Discovery’, hvor teamet vurderer initiativerne pĂ„ bedst mulige indikatorer for at sikre, at der ikke bygges og implementeres/leveres noget, der ikke giver reel vĂŠrdi.

Top-down vs. Bottom-up mÄlsÊtning

NÄr OKR udrulles og implementeres som metode pÄ tvÊrs af organisationen, kan det gÞres pÄ mange forskellige mÄder, og der er mange aspekter i det i alt fra kommunikation, Ärsrytme, rapportering m.m.

Et aspekt er hvorvidt mĂ„lsĂŠtningen skal ske ‘top-down’ eller ‘bottom-up’.

Ét afsĂŠt er, at ledelsen sĂŠtter en overordnet retning for virksomheden i form af OKRs pĂ„ virksomhedsniveau og typisk for et Ă„r (top-down).
Mellemlederne tager udgangspunkt i disse, og hjÊlper i dialog med deres teams med mÄlsÊtning for Äret og det forestÄende kvartal.
Typisk vil det vĂŠre en blanding af ‘top-down’ og ‘bottom-up’. ForstĂ„et pĂ„ den mĂ„de, at ledelsen sĂŠtter ‘nogle’ af mĂ„lene (top down), mens organisationen bidrager med, hvordan de kan bidrage med indfrielse af mĂ„lene (bottom-up).

I overgangen til OKR og selve opstarten til at skulle arbejde med OKR, skal der typisk mere ledelsesmĂŠssig support til at fĂ„ skabt mĂ„l i teams, da det faktisk kan vĂŠre ret vanskeligt for teams at skulle forholde sig til OKR i sig selv – men ogsĂ„ det at sĂŠtte forretningsmĂŠssige mĂ„l. Det kan derfor vĂŠre misforstĂ„et godhed at lĂŠgge mĂ„lsĂŠtningen for meget ud til organisationen, da mange teams kan have ret vanskeligt ved at udfylde den rolle og pĂ„tage sig den opgave. Her kan det i stedet vĂŠre meget givtigt, at ledelsen hjĂŠlper teams med at formulere de konkrete OKR i en Ă„ben og ĂŠrlig dialog.

Jeg har flere gange oplevet og rÄdet til, at ledelsen i starten sÊtter mÄl for teams men i efterfÞlgende kvartaler lader teams komme med udkast til mÄl for de kommende kvartaler. PÄ den mÄde mÞder top-down bottom-up, hvilket bliver en ret givtig proces for bÄde ledelse og teams/medarbejdere.

UhensigtsmĂŠssig kultur kan sluge OKR i en mundfuld

Som du nok kan fornemme, spiller OKR ind i mange forskellige ‘forhold’ i virksomheden. Hvis man vil have det fulde udbytte, sĂ„ handler det om at kunne identificere den vĂŠrdi, du Ăžnsker at skabe gennem OKR. Samtidig skal du have modet til at lade teams arbejde efter mĂ„lsĂŠtninger snarere end kravs-specifikationer og feature-lister.

Det at sĂŠtte mĂ„lene, er ‘det mindste’ af det, at arbejde efter OKRs. Det er ALT det ‘rundt om’, der er svĂŠrt.. Her taler jeg om kultur i forhold til at sikre, at vi ‘tĂžr’ lade teams tage ansvar og selv komme op med lĂžsningerne i stedet for at ledelsen detail-specificerer lĂžsningerne. Ligeledes stiller det krav til medarbejderne og teams om at kunne arbejde data-drevet, mĂ„le pĂ„ fremdrift i forhold til de definerede mĂ„l, opbygge evidens, inddrage hele teamets kompetencer osv.. Det krĂŠver, at du tĂžr bringe folk sammen pĂ„ tvĂŠrs af forskellige fagomrĂ„der og skabe tvĂŠrfaglige teams, for at kunne fĂ„ tvĂŠrfagligt commitment og tvĂŠrfagligt bidrag til lĂžse mĂ„lene.

Det krĂŠver en virksomhedskultur, der anerkender et minimum af ‘growth mindset’, og at medarbejderne har svaret, hvis de blot fĂ„r de rette rammer. Det krĂŠver ogsĂ„, at du kan udvise ledelse ved at sĂŠtte klar retning, etablere de rette strukturer i form af organisation og organisering af medarbejderne osv.

OKR som unĂždigt pseudo-arbejde

Er OKR sĂ„ det nye sort, og skal alle bare i gang? Nej! Hvis du sidder i en organisation, hvor du primĂŠrt er underleverandĂžr, og hvor kulturen er, at ‘andre bestiller’ og ‘du leverer’, sĂ„ kan OKR vĂŠre skudt helt ved siden af. Det kan vĂŠre det vĂŠrktĂžj, der kan ĂŠndre dialogen og vĂŠre med til at skabe ‘partnerskab’ snarere end ‘kunde/leverandĂžr-forhold’, men hvis omstĂŠndigheder eller kulturen gĂžr, at nogle andre altid bestemmer hvad der skal laves, sĂ„ falder OKR typisk til jorden, og en af faldgruberne er, at du sĂ„ blot laver din leveranceplan eller leveranceroadmap om til OKR: ‘Byg det’, ‘ship det, ship dit, ship dat’. Og sĂ„ har vi ikke opnĂ„et andet end at skrive et roadmap pĂ„ en anden mĂ„de - nu ved hjĂŠlp af det nye sort: OKR – og sĂ„ skal du hellere bare lade vĂŠre, det bliver unĂždigt pseudo-arbejde.

Hvis du derimod sidder i en organisation, hvor I er modne nok til at tale om, hvilke forretningsmÊssige resultater, I Þnsker at skabe, og hvis I samtidig tror pÄ, at medarbejderne er nÞglen til at indfri resultaterne, sÄ er OKR et rigtig godt vÊrktÞj, som kan fÄ din organisation til at blomstre: Skabe bedre resultater og samtidig gladere medarbejdere.

For godt til at vĂŠre sandt? Nej. Den er god nok, jeg har set det ske flere gange!

OKR i dit team?

Hvis du sidder som leder for et team, eller som ledende i et team, fx manager/product owner, sÄ prÞv at sÊtte mÄl for, hvad I som team skal opnÄ og brug OKR som ramme/metode til det.

Det kan vĂŠre en helt simpel, lavpraktisk mĂ„de at komme i gang pĂ„. Udrulning af OKR behĂžver ikke starte fra direktionslokalet eller transformation office. Det kan sagtens starte i det smĂ„ - og faktisk spĂ„r jeg den stĂžrste success-rate, hvis du tĂŠnker i ‘deskalering’, og hvordan det enkelte team kan begynde at arbejde pĂ„ en anden mĂ„de, fremfor at tĂŠnke at hele organisationen nu skal til at ĂŠndre adfĂŠrd – for den slags kan vĂŠre et udmattende opadbakke maraton (i bare tĂŠer).

Start blot med et enkelt team og begynd at sĂŠtte forretningsmĂŠssige mĂ„l for, hvad I skal opnĂ„ – altsĂ„ hvilket ‘outcome’ eller ĂŠndring, I vil forsage.

Forbered dernĂŠst, hvordan I vil mĂ„le pĂ„ fremdrift mod mĂ„let – og hvordan I kan gĂžre det sĂ„ tidligt som muligt, sĂ„ I ikke fĂžrst ved besked, nĂ„r det er for sent at ĂŠndre retning. MĂ„l fĂžr, under og efter implementering.

Det er opskriften til at fĂ„ drejet fokus over pĂ„ vĂŠrdien af det, vi vil levere, frem for entydigt at fokusere pĂ„ ‘blot’ at levere (masser af dimser..).

OKR er simpelt at gĂ„ til. Det vanskelige opstĂ„r, nĂ„r teams sĂ„vel som ledelse skal til at arbejde pĂ„ en ny mĂ„de, kunne styre efter, mĂ„le pĂ„, lede i forhold til mĂ„lopnĂ„else fremfor blot at ‘shippe features’.

Det kommer ikke af sig selv, sÄ tag den Þvelse ganske seriÞst ;-)

Vil du vide mere om OKR?

Hvis du har en time, sĂ„ har vi tidligere lavet webinaret 'OKR – what’s the hype og hvordan kommer du i gang?'

‍
Vi har hjulpet mange virksomheder med at binde strategi og eksekvering sammen, nÄr det gÊlder OKR, sÄ du er naturligvis ogsÄ velkommen til at kontakte os, hvis vi skal tage en snak om mulighederne for implementering af OKR.

Endnu mere guf til din hjerne og karriere