MVP – en dyr dims i produkt-værktøjskassen

Det kan være dyrt at arbejde med Minimum Viable Product. Skru ned for MPV og op for eksperimenterne i stedet.

Ole Rich Henningsen

Relation

orh@syndicate.dk

min. læsetid

September 9, 2022

Selvom det lyder selvmodsigende, så kan det faktisk være dyrt at arbejde med Minimum Viable Product. Alene definitionen giver anledning til religionskrig. Derfor har jeg selv sendt MVP hjem på en ‘tænker’ så de andre eksperimenter kan lege frit.

For ikke så længe siden udtalte jeg i vores podcast, at jeg helt var stoppet med at bruge begrebet MVP, og i stedet begyndt at bruge begrebet Eksperimenter i stedet. Det var der en meget opmærksom lytter – tak for det – der bemærkede, og brugte i en tråd på Linkedin. Her bemærker han også, at han ikke er helt klar på mine argumenter, så det skylder jeg selvfølgeligt at uddybe, så vi kan få klarhed i sagen.

Hvorfor er MVP-begrebet ofte et problem?

• For det første er der utroligt mange holdninger til, hvad MVP dækker over. Bare følg alle de diskussioner, der florerer online om Henrik Knibergs ‘fra skateboard til bil”-analogi’ eller alle afarter af MVP-begrebet: MVVVP (Minimal Viable Valuable Validating Product), MMP (Minimum Marketable Product), MMR (Minimum Marketable Release), MLP (Minimum Lovable Product) osv. Jeg har ofte været i eller overhørt diskussioner omkring MVP-begrebet. Det er næsten blevet religion, og det ender bare tit i en mørk blindgyde, når folk diskuterer religion..
  • Derudover bliver det brugt som et buzzword i organisationer. Sig ‘MVP’ og folk tænker ‘han ved hvad han taler om’, hvorefter alle bakker og bøjer.
  • Hvad værre er, så står det ofte i vejen for andre typer af eksperimenter. Bemærk at jeg implicit omtaler MVP som et eksperiment. Det kommer jeg tilbage til. Det kan i værste fald lede til et snævert output-fokus og ‘feature-fabrik’.

Men hvad er det nu lige en MVP er?

Doh - Minimum Viable Product. Et begreb opfundet af Frank Robinson i 2001, men gjort kendt af Eric Ries i 2011 i hans bog Lean Startup.

I Lean Startup er definitionen:

“The minimum viable product is that version of a new product which allows a team to collect the maximum amount of validated learning about customers with the least effort”.

Altså frit oversat og med lidt færre ord: Mest læring med mindst anstrengelse.

Robinsons version: “Technically, it is the product with maximum ROI divided by risk”. Altså mest ROI med mindst risiko. Lidt mindre sexet og lidt mere ‘white-collar’, men Robinson har heller ikke haft Steve Blank som læremester.

Frit oversat, af de fleste danske virksomheder, bliver det til: ‘Den mindste version af produktet som brugeren (som måske/måske ikke er kunden) kan bruge’. Mange steder bliver det oversat til: “Den første version af vores produkt”.

Men, men, men… Hvis man læser Lean Startup er det tydeligt, at Ries beskriver en MVP som værende mange ting. Alt fra at drive trafik til en landing page til færdigt produkt. Dvs. Ries bruger MVP til at teste hypoteser i hans Build/Measure/Learn-loop.

Handmade PDFs, a pizza coupon, and a simple blog were enough to launch Groupon” – The Lean Startup, Eric Ries

Men Ole - stop, stop stop! Der står jo ‘Viable Product’.

Ja, det gør der. Så derfor diskuterer vi, hvad ‘Minimum Viable Product’ betyder. Det er som sagt ikke frugtbart. Så lad os prøve et eksperiment …pun intended.

Hvad er et eksperiment?

Jo, hvis man er sikker på, at noget går godt. Så er det ikke et eksperiment. Et eksperiment kan have mindst to udfald, ellers er det ikke et eksperiment.

Så, er du sikker på at din MVP (/den mindste version af dit produkt) har et helt igennem positivt udfald, når det møder brugerne første gang?

Så har du enten foretaget andre eksperimenter inden, eller også arbejder du i et simpelt eller kompliceret system, og ikke i et komplekst system. Du må naturligvis gerne blive ved med at bruge begrebet MVP, men du kunne også bare kalde det ‘version 0.x’, ‘en første release’ eller ‘finished product’ …bare for ikke at forvirre Eric Ries og hans følgere.

For Ries er nemlig i tvivl om udfaldet. Det er derfor der står ‘mest læring’ i hans MVP-definition.

Og hvis du er usikker på udfaldet af din MVP, så ER din MVP også et eksperiment.

For mig er en MVP altså et eksperiment i en ret omfattende eksperiment-værktøjskasse indenfor Product Management. Det er til gengæld et dyrt et af slagsen – apropos ‘mindst anstrengelse’ (jvf. Ries’ MVP definition). Du kan ofte teste din hypotese med et mere letvægts-eksperiment end et færdigt produkt.

MVP kommer dermed ofte til at stå i vejen for andre eksperimenter, som eksempelvis Concierge eller Wizard of Oz (se Syndicates eksperimentkatalog her for mere forklaring: https://miro.com/app/board/uXjVPbHQhY8=/). Det er en skam, potentielt dyrt og output-fokuseret.

In the Lean Startup model, an experiment is more than just a theoretical inquiry; it is also a first product.”  – The Lean Startup, Eric Ries

Sidste pip herfra: I Scientific Method, som er en empirisk procesmodel der stammer helt tilbage fra 1800-tallet, bruger man netop eksperimenter til at teste hypoteser.

Selv bruger jeg ikke længere MVP som begreb. Det støjer.

Længe leve eksperimentet 🧪

God fornøjelse med eksperimenterne derude 😊

Endnu mere guf til din hjerne og karriere