Blå skjorter er også visuelle

Du er et visuelt væsen, og det er din leder og dine kunder også. Læs hvorfor hjernen er så taknemmelig for visuelle indtryk, og hvordan simple tegninger satte et trecifret millionprogram i stå.

Camilla Linnemann

Relation

cli@syndicate.dk

March 4, 2020

Du kan skrive powerpoints-slides med tifingersystemshastighed. Du kan bygge en tale alene på buzzwords. Men du kan ikke tegne noget, du ikke ved, hvad er. En på samme tid fascinerende og lidt skræmmende betragtning for kan din formidling klare bullshit-testen, når det kommer til stykket?

Siden 70'erne er grafisk facilitering vundet frem som et værdifuldt værktøj i gruppesammenhænge. Det skaber større forståelse, ejerskab og understøtter hukommelse af indhold. Det lyder jo vældig tiltalende, ikke sandt?

Det virker på mig, men nok ikke på dem

Også i Danmark har vi fået mere og mere gang i tusserne. Jeg har selv været vidne til utallige kursister, der lyser op, finder ny motivation og bliver meget mere konkrete og inddragende i deres facilitering, når jeg holder kurser i Grafisk Facilitering. Alligevel møder jeg igen og igen den samme bekymring for at arbejde med visualisering, når det virkelig gælder.

”Jeg glæder mig til at bruge det i teamet, men det går nok ikke overfor kunderne/min leder etc.?”.

I den vestlige verden har vi en stærk tradition for at hylde det skrevne sprog i uddannelses- og erhvervslivet. Billeder og tegninger derimod hører til en kunstnerisk, ikke-akademisk og ligefrem barnlig formidlingsform.

Vi er med andre ord bange for, at det der virker på mig og mine ligesindede, ikke virker på dem i blå skjorter, fordi det tegnede sprog ikke er professionelt nok.

Men nu skal jeg fortælle dig en sandhed: Du er et visuelt væsen, og det er din leder og dine kunder også.

Sådan bremser du et millionprogram med 10 tusser

En god tommelfingerregel er at jo mere komplekst det, du/I arbejder med, er at forstå og behandle, jo større behov er der for at anvende visualisering i problemløsningen.

For en håndfuld år siden blev jeg kaldt ind i et trecifret million-program til at få de involverede spidser til at tegne den vision, de havde defineret ud fra grundigt forarbejde. Da de 30 mandlige blåskjorter mødte op om morgenen var forventningen nok nærmere en let, sjovt tegne-event, fremfor en hårrejsende frustration og udsættelse af programmets startdato.

Lang historie kort. Deltagerne fik et crash-course i grafisk facilitering, og blev efterfølgende delt ind i grupper, hvor de skulle visualisere en linje hver i den velformulerede vision.

Klip til to timer senere, og pludselig var min facilitatorrolle sat på prøve med en deltagerflok, der var dybt frustreret over, hvor forskelligt de betragtede den ellers fælles vision. Tidligere havde de ellers snakket i timevis og ambitiøst omskrevet visionen adskillige gange, men som sagt: ”du kan ikke tegne noget, du ikke ved, hvad er”.

Tegninger gør det abstrakte enorm konkret. Vi kan føre en indforstået samtale om, at en hund er hund, men når vi hver især skal tegne hunden, opdager vi, at hunde kan se ud på rigtig mange måder. Vi henter alle vores forståelse ud fra et individuelt verdensbillede.

Din hjerne er visuelt programmeret

Tager vi et kig ind i den menneskelige hjerne, er det område, der er reserveret til behandling af visuelle budskaber nærmest ubegrænset. Faktisk er din hjerne i stand til at optage 36.000 visuelle billeder i timen og dine øjne bidrager samlet med 85% af din viden om verden. Perceptionspsykolog Rudolf Arnheim påpeger, at vores tænkning og visuelle perception grundlæggende er forbundet og skaber mening gennem kortlægning og konstruktion af mønstre og strukturer.

Da vores gruppe af skjortebærere blev bedt om at visualisere linjerne i visionen, skyldtes deres frustrationer ikke, at de ikke forstod, hvad de havde skrevet, men at de tog udgangspunkt i så mange forskellige meningsskabelser af indholdet, at det fælles billede udeblev. Nu var det heldigvis en yderst kompetent flok, og efter de dels havde konstateret at “det er ikke dig Camilla, det er os”, smøgede de hurtigt skjorteærmerne op og begav sig nysgerrige ud i at forstå hinandens måde at visualisere visionen på. Hvad gør, at du tænker det sådan? Ser du det som det vigtigste budskab? osv.

Faktisk blev gruppen så begejstret for det forståelsesmæssige kvalitetstjek, som visualiseringen gav mulighed for, at de fortsatte i ugerne efter. Programmet blev først igangsat, da der hang en 6 meter lang planche, med ét fælles billede på visionen, hvor hver linje stod knivskarpt både i ord og billeder. Planchen med det fælles billede blev desuden omdrejningspunktet for de over 100 medarbejdere og stakeholders, der var involveret i programmets leverance.

De blå skjorter bøjer sig i støvet

Næste gang du skal præsentere en ide for en kunde, eller skabe forståelse hos dine medarbejdere for dit nye initiativ i afdelingen, så gør dig selv en tjeneste og tag dit mest professionelle værktøj i brug: visualisering.

Lad dine skrevne og talte ord supplere af simple ikoner, der rummer essensen af budskabet, og synliggør dit verdensbillede og din forståelse af emnet. Inviter deltagerne til at gøre det samme, og oplev hvordan jeres dialog får en dybde og perspektiver, som de blå skjorter vil bøje sig i støvet for.

Vil du vide mere om agile? Kom med Backstage!
Hold dig opdateret med den nyeste viden inden for agile og digital produktudvikling. Tilmeld dig 👉🏻 syndicate.dk/backstage