4 argumenter der overbeviser din CEO om, at prototyping er en god idé

Innovation og ny produktudvikling er dyrt, og det ved din CEO også godt. Mange nye produkter vil desværre mislykkedes. Så du vil selvfølgelig gerne være sikker på, at produktet er værd at smide penge og ressourcer efter, inden I trykker ‘kør’ på knappen.

Martin Ibsen

Konsulent

mib@syndicate.dk

May 1, 2019

Jeg så, fornyeligt via Twitter, Christian Bason (administrerende direktør for Dansk Design Center) benytte følgende citat i et foredrag.

“The natural sciences look at how the world is. Design looks at how the world could be”. — Herbert Simon

Et citat han har fra den amerikanske professor Herbert Simon. Hans pointe er løst oversat følgende: “Naturvidenskaben undersøger hvordan verden er, design kigger på hvordan verden kunne være.”

Citatet siger for mig noget grundlæggende om, hvad design kan, og hvorfor det at arbejde strategisk med design er forretningskritisk. Samtidig siger citatet også indirekte noget om, hvorfor det at skabe prototyper kan hjælpe med at skabe produkter, der har større sandsynlighed for at være værdiskabende produkter. Med værdiskabende produkter mener jeg produkter dine kunder gider at bruge og købe. For det at designe er som at kigge ud i fremtiden, og prototyper er et produkt af fremtidens tese. At skabe prototyper handler netop om at lave et produkt, uden rigtig at lave det. En prototype er som at sige: “Vi har en idé, lad os forestille en fremtid, hvor ideen er lavet og er ude i verden hos vores kunder, og lad os så se, om vores tese giver mening”.

Prototyper er også en af grundpillerne i mange design thinking, lean startup, product discovery processer af netop denne årsag. Det er en måde, hvorpå vi kan kigge i krystalkuglen og teste, at vi laver det rigtige, før vi begynder at bygge det. Særligt i digital produktudvikling er prototyper helt centralt, for her er de nemme og hurtige at bygge. Derfor har jeg samlet en håndfuld gode argumenter, der kan hjælpe dig konkret til dit næste beslutningsmøde med den lidt kritiske CEO. Du kan bruge argumenterne til det møde, hvor I skal beslutte, om I skal bruge tiden og pengene på at starte med et product discovery forløb med prototyper, inden I kaster jer ud i produktionen af den nye fed idé, I har fået.

1. Undgå spildte ressourcer

Dit argument

Når du designer prototyper og tester dem med dine kunder, kan du hurtigt og billigt validere kundens behov og ønsker, før du starter den rigtige produktion. På den måde sørger du for ikke at starte en produktion af et produkt eller en tjeneste, der vil mislykkes og blive alt for dyr.

2. Håndtering af teknologi forvirring

CEO´s udfordring

Højst sandsynligt diskutere I, om I skal kaste jer over nye teknologier som Voice Control, Internet of Things (IoT), AI, Big Data osv. — men hvor skal CEO investere udviklingsbudgetter, og hvordan skaber I kundeværdi med nye ideer, teknologi, trends og behov?

Dit argument

Ved at lave prototyper og teste nye koncepter og ideer med nye teknologier får I empiri til at klarlægge innovationsfokus og teknologi behov. I stedet for at kaste penge og energi efter de nyeste trends, kan I få en klar retning af hvilke muligheder, der passer bedst til virksomheden — og endda få ansat de rigtige mennesker til opgaven.

3. Stop med at træffe beslutninger baseret på mavefornemmelsen

CEO´s udfordring

I vil gerne være sikre på, at de projekter, I forfølger, er de rigtige. I nogle organisationer er argumentationen omkring nye projekter baseret på tidligere års produkt succeser og undertiden mavefornemmelsen. Dette er risikabelt og kan ende i spildte ressourcer eller produkter, der vil mislykkes.

Dit argument

Når du tester og får indsigt fra virkelige mennesker (inden for målgruppen) som en del af beslutningsprocessen, kan du gå fra mavefornemmelsen til beslutninger baseret på brugerdata.

4. Få en bedre fælles forståelse

CEO´s udfordring

Medarbejdere i virksomheden har svært ved at forklare deres ideer til C-level og kommer med en ammunition af lange og komplicerede dokumenter og forretningsplaner for at få C-level ombord på en idé eller et koncept.

Dit argument

Håndgribelige prototyper gør det lettere for C-level at forstå medarbejdernes visioner og produkt ideer. Ved at teste prototyperne med kunderne får organisationen en fælles forståelse og lærer, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. Ekstra tip: Tag en video af de kunder, der tester jeres prototype og vis det til alle, inklusiv CEO. Det virker!

“All new ideas can be validated only though the unfolding of future events — Ask what could be” — Charles Sanders Pierce

Vil du vide mere om agile? Kom med Backstage!
Hold dig opdateret med den nyeste viden inden for agile og digital produktudvikling. Tilmeld dig 👉🏻 syndicate.dk/backstage

Endnu mere guf til din hjerne og karriere